کاشت اقتصادی پسته در ایران بعدا میخونم 0

1020 بازدید 0 دیدگاه چهار شنبه 12 خرداد 1400 اشتراک گذاری مطلب
کاشت اقتصادی پسته در ایران

در کشت اقتصادی، منظور این است که کاشت آن مرقوم به صرفه باشد، بهترین مکان برای کاشت پسته در ایران منطقه ای است که در زمستان ها به نسبت سرد (حدود ۱۲۰۰ ساعت دمای زیر ۶ درجه) و از اسفندماه که زمان سبز شدن هست دمای هوای زیر صفر درجه نیاید و در تابستان هم دمای بالای ۲۵ و زیر ۴۰ درجه مطلوب هست و رطوبت نسبی حدود ۴۰درصد.
نقاط  مختلفی از ایران مثل رفسنجان و دامغان که مهد پسته بودند، از این به بعد کشت پسته در آنها اقتصادی نخواهد بود، دمای هوا به شدت بالا رفته، سطح آب های زیر زمینی به شدت کاهش یافته، رطوبت نسبی هوا به حدود ۱۰ درصد رسیده که این یعنی خداحافظی با کشت اقتصادی پسته. ( لازم به ذکر هست که رطوبت ۱۰% برای تنفس هم خشک محسوب میشود و آزاردهنده است.)
از سوی دیگر، شهرهای دیگری هستند که در حال حاضر شرایط اقلیمی ۴۰ سال قبل رفسنجان را تجربه می کنند و برای کشت پسته ایده آل هستند. برخی شهرها که در ایران می توانیم نام ببریم شهرهای اطراف دریاچه ارومیه مثل شهر بناب و بسیاری از شهر های خراسان شمالی است که شرایط فوق الذکر را دارند.
شرایط لازم برای رشد درختان پسته
از مهم ترین شرایط آب و هوایی برای رشد درختان پسته عبارتند از:
    خاک شور نباشد و حاصل خیر نسبی باشد.
    آب زیاد شور نباشد ( EC  زیر 10000)
    امکان آبیاری حدود هفت روز برای نهال های هیبریدی و یا سنتی
توجه داشته باشید پسته در تمام ایران قابل سبز شدن هست و منظور ما منطقه ای است که کاشت آن اقتصادی باشد و نه فقط قابل سبز شدن؛ با توجه به تغییرات شدید اقلیمی در ایران در دهه های اخیر، بسیار نقاط که قبلا مساعد بودند، الان مساعد نبوده و بسیاری نقاط که قبلا مساعد نبودند، الان مناسب و مساعد کشت اقتصادی پسته هستند.
به فرض یونجه کارهای اطراف دریاچه ارومیه دیگر منطقی نیست و بایستی با کشت پسته جایگزین شود. توصیه ما کاشت نهال های هیبریدی (آمریکایی) است که رشد سریعتری داشته و بهره وری نیز بالاتر خواهد بود.
این پسته ها در کالیفرنیای آمریکا نیز کشت شده و قابلیت پیوند زدن در سال دوم را دارند و با کاشت آنها درختانی قوی خواهید داشت که محصولی فراتر از انتظار خواهند رساند. خوشحالیم که تولید این نهال ها در پژوهشکده آریا نهال رفسنجان، با همت محققان ایرانی انجام شده است.

آجیل خشکبار دمنوش چایی خواربار زعفران تنقلات میوه خشک پسته تخمه بادام انجیل

مقالات مرتبط با این مقاله را بیشتر بخوانید ... 3 مقاله مرتبط

دیدگاه های کاربران ورود و افزودن دیدگاه جدید

اصالت حاج آقا میر را موزه ها فریاد می زنند

hajAghaMir-shop1

تحویل فوری و به موقع محصولات

ارسال سریع تمامی سفارشات در ایران

hajAghaMir-shop2

امنیت کامل در خرید و پرداخت

پرداخت از طریق کارت های عضو شتاب

hajAghaMir-shop3

تضمین کیفیت محصولات حاج آقامیر

اصالتی که در پنج قرن حفظ کردیم

hajAghaMir-shop4

پلتفرمی کاملا امن و اختصاصی وجه

بازگشت تمامی وجه در صورت نارضایتی